قرآن در سوره مبارکه نساء می فرماید: «مردان سرپرست و نگهبان نند، به خاطر برتری هایی که از اموال ایشان میکنند« این آیه و نظایر آن هرگز دلیل و نشانه برتری انسانی و فضیلت معنوی مرد بر زن نیست. آنچه در باب تفاوت افراد بیان شده این است که اولاً باید زندگی به نحو مطلوب اداره شود، ثانیاض تا هماهنگی بین افراد و طبقات ایجاد نگردد، زندگی خوبی اداره نمی شود. مدیریت مرد در خانه، همانند مدیریت در جامعه، از اسباب تقدم معنوی و برتری در انسانیت نیست، بلکه تنها یک مسئولیت اجرایی است. از سوی دیگر ، حمایت از تشکیل و تحکیم نهاد خانواده و پیشگیری از انحلال و فروپاشی آن، ارتقاء سطح فرهنگی اعضاء خانواده به منظور ایفای نقش اساسی در فرهنگ سازی و اصلاح جامعه، و زدودن باورهای غلط درمورد حقوق و وظایف اعضاء خانواده، از دیگر برنامه های مورد نظر در جمهوری اسلامی برای حفظ خانواده است . گسترش و تعمیق فرهنگ اصیل اسلامی در خانواده جهت تربیت نسل سالم ، با ایمان و مسئولیت پذیر در قبال خود ، خانواده و جامعه، ایمن سازی خانواده از آسیب و بحران های اجتماعی و حمایت از خانواده های آسیب دیده، از دیگر اهداف تگذاری در سبک زندگی اسلامی – ایرانی در جهت تحکیم بنیانهای خانواده است .

 

به عنوان گامی مهم در راستای تحکیم خانواده می توان به تصویب «سند تشکیل، تحکیم و ایمن سازی خانواده» در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد . این سند دارای 4 راهبرد کلان است که برخی از آنها همچون : تسهیل شکل گیری خانواده با ازدواج آگاهانه ، ساده و پایدار مبتنی بر آموزه های اسلامی ، تقویت بنیان های خانواده با تعریف نقش های گوناگونی که اعضای خانواده می توانند ایفا کنند، مواجهه درست، عالمانه و توام با برنامه ریزی با آسیب ها و چالش هایی که برای آسیب رساندن به قوام خانواده ممکن است اتفاق بیفتد، نیز مورد توجه قرار گرفته است . همه این مصوبات و تها نشان می دهد که انقلاب اسلامی ایران بر خلاف رویه منحط جاری در غرب ، ت حفظ و تثبیت نهاد مقدس خانواده را بشدت دنبال می کند تا جامعه ای سالم بر اساس سبک زندگی اسلامی برای مردم فراهم کند .

در دوران مدرن و کنونی با شکل های متفاوتی از ارتباط بین زن و مرد روبرو هستیم به این معنا که بدون ثبت قانونی و عقد شرعی زن و مرد در کنار هم و در یک خانه زندگی میکنند. بدون آنکه با یکدیگر پیمانی بسته باشند و اسم آن را نیز همباشی و یا ازدواج سفید میگذارند. این آسیب شدید و جدی است بر پیکره خانواده در ایران. ما یرانی ها به لحاظ شرعی مقید به بستن پیمان شویی هستیم و پیمان قانونی نیز حمایتگر این نهاد مقدس است . به این معنا که هر کس هر زمان دلش خواست نمیتواند و نباید زندگی شویی را ترک کند بلکه باید بر اساس یکسری قوانین الهی و انسانی عمل کند. هر انسانی برای انتخابش هزینه های لازم معنوی و مالی را پرداخت کند. ازدواج سفید بیشتر از همه و به خصوص برای ن هزینه های بسیار بالایی دارد. به غیر از نا مشروع بودن این رابطه اسلام برای ن حقوق خاصی قائل است از جمله مهریه و قانون پشتیان این مسئله به صورت قانونی است. به غیر از مسائل قانونی و حقوقی این امر شان زن را نیز به شدت زیر سئوال میبرد. اسلام و ارزش های اسلامی با این مسئله مغایرت دارد. فرهنگ غنی اسلامی به ترویج ازدواج به روش پیامبر اکرم نظر دارد. جایی که مقام زن مورد اکرام واقع شده و حقوق تا حتی حق شیر دادن و مادری کردن در نظر گرفته شده است. جدای از ستیزهای معانده جویانه رسالت زن در اسلام با نام حضرت فاطمه ص پیوند خورده است و این خود گواه بر این مدعا است که زن در اسلام رسالتی بزرگ را بر دوش های خود دارد. انقلاب اسلامی احیا کننده مجدد مقام زن به معنای واقعی کلمه است جدای از ادعاهای دروغین.

خانم باربارا گری در مورد مقام زن در ایران طی سفری میگوید: «« من پیش از سفر به ایران برداشت های نادرستی درباره این کشور داشتم که عمده آن بدلیل تاثیرات منفی رسانه های غربی بود . پیش ا ز سفر به ایران دوستانم می گفتند سفر به آنجا برای زن کار بسیار خطرناکی است و تعداد زیادی از آن ها با تعجب به گفته هایم درباره سفر به ایران گوش میکردند و خود من هم تصور یک سفر پر مخاطره و مواجهه با انواع خطرات را در سر داشتم .

به محض ورود به ایران تمام این تصورات دریک لحظه دود شد و به هوا رفت . تصور می کردم بعنوان یک زن با ناملایمات زیادی در ایران روبه رو خواهم شد ، در حالی که پس از ورود باور کردم تمام این ذهنیات باطل و پوچ است و متاثر از تصویر های سیاهی است که تعداد زیادی از رسانه ها در طول سال های زیاد برایمان از ایران تصویر کرده اند .

تصور من این بود که ن در ایران از هیچ حقی بر خوردار نیستند و همانند دوران رنسانس و انگیزیسیون ، زن ها اسیر و برده اند در حالی که واقعیت اساسا مخالف با این باور بود .

زن های ایرانی متمدن ، فرهیخته و بسیار کار آمد اند که در تعداد زیادی از عرصه ها حضوری بارز دارند . خود من با چند خانم ایرانی فعال در عرصه های اجتماعی صحبت کردم برایم بسیار جالب بود که ن ایرانی در دوران بعد از انقلاب و برقراری جمهوری اسلامی حتی بیشتر از همتایان اروپایی به دانشگاه می روند و تحصیلات عالیه دارند . تعداد زیادی از خانم های ایرانی در دانشگاهها فعالیت میکنند ، تدریس می کنند و مناصب عالیه دارند .

بعنوان فردی تحصیل کرده این ن را ستایش میکنم وقصد دارم دراین زمینه تحقیقات گسترده ای را شروع کنم و واقعیت را برای دنیای غرب بازگو کنم .

واقعا احساس تاسف میکنم که چگونه رسانه های ما توانسته اند با دروغ پردازی و خیال پردازی این همه ی ذهن مارا نسبت به سایر مردم و ملل خدشه دار کرده و به جای بیان حقایق برای ما داستان های بی سر و ته وهزار و یک شب می گویند .

تعداد زیادی از رسانه ها تنها با الهام گرفتن از ی پردازی ها و به قصد مخالفت با انقلاب اسلامی و حکومت ایران موقعیت ن را دور از شان انسانی به تصویر می کشند، درحالی که فقط با مقایسه عکسهای و عکس های دو برهه تاریخی پیش از انقلاب و بعد از انقلاب پیشرفت های انسانی ، علمی و اجتماعی ن ایران را در دوران پس از انقلاب میتوان شاهد بود .

برای من بسیار جالب بود که ن ایرانی بعد از انقلاب بیش ازهمه ن جهان به تحصیلات و فعالیت در محیط اجتماعی تمایل نشان میدهند در حالیکه در غرب عنوان میشود ن ایرانی از تمامی حقوق محرومند.


خوره ی کتاب های ,خانواده ,زن ,، ,اسلامی ,ن ,زیادی از ,از انقلاب ,تعداد زیادی ,به ایران ,سفر بهمنبع

زاغی تک‌همسر است و تا پایان عمر با جفت خود زندگی می‌کند. در صورت مرگ همسر، جفتی هم‌سن خود انتخاب می‌کند. آشیانهٔ خود را معمولاً بر روی درختا

کتاب «لایه‌های پنهان» زندگی امام رضا(ع) را برای مردم عیان می‌کند

داستان کوتاه نوشتار اصلی: داستان کوتاه

«نقاش» به اینجا تغییرمسیر دارد. برای دیگر کاربردها، نقاش (ابهام‌زدایی) را مشاهده کنید.

برترین‌ها

«داستانِ من» چیست؟

باری های فکری

مشخصات

آخرین جستجو ها

آموزش دوچرخه سواری ثبت برند بیا برا خرید جلو مبلی و عسلی موزیک فارس کبوتر فروشگاه اینترنتی شاخص همیشه آنلاین اجتماعی آموزش بورس فارکس و ارزهای دیجیتال خدمات انجام طرح توجیهی